Kenapa Tv Tiada Suara

Firmwareku.com – Salah satu gangguan yang sering berlaku di TV ialah bunyi yang hilang, dalam keadaan imej dalam rancangan TV masih kelihatan normal. Gangguan ini boleh berlaku pada TV LED, LCD, atau jenis tiub. Lalu sebab kenapa tv tiada suara?

Apabila TV anda mengalami gangguan seperti ini, tidak perlu tergesa-gesa untuk membawanya ke serviceman. Anda boleh membetulkannya sendiri dengan mengikuti cara memulihkan bunyi TV yang hilang dalam siaran ini. Jom Baca: Cara Baiki Tv Tiada Gambar

Dengan membaikinya sendiri, tentu saja, anda menjimatkan lebih banyak perbelanjaan. Terutama sekarang bahawa kos perkhidmatan TV agak mahal. Sekiranya ia boleh dibaiki sendiri, apakah yang perlu dibawa ke kedai baiki tv?

Sebelum kita masuk ke dalam perbincangan tentang cara membetulkan TV tidak mempunyai bunyi, kita mesti terlebih dahulu mengetahui sebab-sebab yang berpotensi menyebabkan kenapa tv tiada suara. Lihatlah dengan baik – baik perbincangan mimin di bawah!

Sebab Kenapa Tv Tiada Suara

Kenapa Tv Tiada Suara
Kenapa Tv Tiada Suara

1. Fitur Mute Aktif

Mula-mula kita perlu menganalisis perkara yang paling mudah dan paling ringan terlebih dahulu. Biasanya kita tidak memberi perhatian kepada remote tv terdapat menu yang berfungsi untuk melumpuhkan bunyi, iaitu tombol mute.

Atas sebab ini, pastikan televisyen tidak berada dalam keadaan bisu, kerana biasanya tombol ini secara tidak sengaja tertekan, menyebabkan TV tidak membuat bunyi.

2. Pastikan Input TV

Jika anda biasanya menggunakan pembesar suara aktif atau reciever untuk output bunyi pada TV, semak semula kabel RCA dan pastikan kabel dipasang dengan betul pada TV.

Kemudian cuba ketatkan bicu RCA di televisyen dengan warna merah dan putih, jika ada tindak balas yang baik, ini bermakna terdapat kemungkinan kerosakan itu akan datang dari sumber input seperti reciever.

Sekiranya masih ada bunyi atau jenama yang berdengung dari pembesar suara, kemungkinan kerosakan itu datang dari kabel dan cuba menggantikannya dengan kabel baru. Kerosakan juga sering berlaku apabila kabel RCA lama berkarat dan menyebabkan gangguan.

3. Speaker TV Rosak

Dalam beberapa masalah dalam TV LED dan tiub, sering terdapat kerosakan pada pembesar suara TV, sama ada kabel penyambung yang rosak atau kabel penggulungan di dalam pembesar suara.

Sebenarnya, kerosakan kepada pembesar suara TV adalah sedikit perkara, tetapi tidak mustahil jika pembesar suara benar-benar rosak dan merupakan pencetus asas bagi TV untuk tidak keluar dari bunyi.

4. Blok Audio Bermasalah

Di blok ini terdapat beberapa komponen, termasuk IC audio dan sebahagian kecil di sekelilingnya. Mungkin IC audio rosak, retak atau kaki IC tidak lagi terpaku dengan sempurna.

Bukan itu sahaja, tidak ada beberapa masalah dengan laluan audio yang pecah selepas pengukuran diambil menggunakan multitester.

5. Kerusakan IC Power

Kerosakan kuasa IC sebenarnya sangat jarang berlaku, tetapi tidak ada yang salah dengan memeriksanya juga,

Penyelesaiannya adalah untuk menggantikannya jika ia terbakar atau berubah warna dan sebelum mencubanya, pastikan untuk memeriksa semua komponen yang menyokong prestasi POWER IC.

6. Rusaknya Elcho Filter Pada Speaker

Kejadian pemotongan atau kerosakan pada Penapis Elcho yang pergi ke pembesar suara sering ditemui yang mengakibatkan TV tidak dapat membuat bunyi.

7. Perubahan Settingan Pada Menu Factory

Jangan sekali-kali Bisukan TV tiada bunyi kerana pada kelantangan Sub kosong atau dalam nombor 0 /Sifar, punca mungkin telah mengubahnya secara tidak sengaja, menetapkan semula, berubah sendiri atau mungkin disebabkan oleh penggantian IC memori,

Penyelesaiannya adalah untuk menetapkan semula sub-isipadunya jika nilai adalah 0 / sifar / kosong mengubah nilai mengikut keperluan. Jom Baca: Punca TV Sharp Aquos Tak Boleh On

Itu sahaja kongsi maklumat mengenai Kenapa Tv Tiada Suara, semoga bermanfaat dan berjaya.

Tinggalkan komentar